پاک کردن اطلاعات شخصی از گوشی یا تبلت قبل از فروختن آن

در اینجا نکاتی درباره چگونگی از بین بردن داده‌­های شخصی در موبایل قبل از خریدن یک مدل جدید برایتان بازگو می‌کنیم:

آیا موبایل قدیمی خود را مبادله می­‌کنید یا می­‌فروشید؟ فورا آن را پاک کنید تا خطر افتادن داده­‌های شخصی­تان به دست افراد سودجو را کاهش دهید.

به خاطر داشته باشید که هیچ روشی به غیر از تخریب فیزیکی وسیله به طور 100% بدون خطا نیست. داده­‌ها ممکن است با ابزارهای دقیق قابل برگشت باشند.

این نکات برای 3 سیستم عامل عمده موبایل بیان شده­‌اند، اما اگر شما تلفن قدیمی‌­تری دارید، راهنمای آن را با جزئیات کامل برای پاک کردن گوشی­تان بررسی کنید.

قبل از اینکه شروع کنید:

  • از تمام داده­‌هایتان پشتیبان بگیرید، حتی تماس­ها
  • به خاطر داشته باشید که سیم­کارت و هرگونه منبع ذخیره خارجی از قبیل کارت میکرو اس دی را خارج کنید.
  • از سرویس­های ایمیل و محیط‌­های اجتماعی خارج شوید، سپس داده­‌های این برنامک­‌ها را اگر می­‌توانید پاک کنید.
  • اگر قصد ندارید که از کارت میکرو اس دی در یک وسیله جدید استفاده کنید، یک رمز جداگانه ایجاد کنید و داده‌­ها را از روی میکرو اس دی پاک کنید.
  • شماره سریال گوشی یا تبلت خود را روی فایل برای خود نگهدارید.


اندروید

راحت­‌ترین روش برای پاک کردن وسیله اندرویدی انجام ریست کارخانه است. هرچند این مورد، فقط داده‌ها را در سطح برنامک­ها (اپلیکیشن) پاک می­کند و سایر اطلاعات از قبیل اس ام اس­‌ها و پیام­‌های گفتگو می­‌توانند با ابزارهای استاندارد ریکاوری داده­‌ها دوباره برگردانده شوند. 

در عوض، دن گرازیانو از CNET یک راهنمای جامع درباره چگونگی پاک کردن داده­ها به طور مؤثر روی گوشی­های و تبلت‌های اندروید دارد که با کد گذاری وسیله شما از طریق منوی تنظیمات شروع می­شود. شما به ابزار خاصی نیاز ندارید، فقط کمی صبر و حوصله در حد انتخاب گزینه Restore از منوی تنظیمات می‌خواهد.

وقتی پاک کردن کامل شد، به خاطر داشته باشید که دسترسی به گوشی از طریق سرویس‌­هایی مثل گوگل و فیسبوک را باطل و لغو کنید. برای خارج کردن گوشی خود از حساب کاربری گوگل به secyrity.google.com/setting/security/activity رفته و روی مدلی که می­‌خواهید پاک کنید کلیک کرده و Remove را در کنار گزینه Account Access فشار دهید.


iOS

ابزارهای اپلی که از iOS 5 یا بالاتر استفاده می­کنند، دارای یک کدگذاری سخت‌افزاری هستند، البته در صورتی که رمزی برای دستگاه در نظر گرفته باشید. اگر شما پاک کردن را با استفاده از روش زیر انجام می­‌دهید، کلید رمز گذاری هم جانویسی (Overwrite) می­‌شود و این کار را برای کسی که می­‌خواهد داده‌ها را ریکاوری کند خیلی سخت‌تر می‌کند.

مرحله اول: قبل از شروع فرایندهای ریست، مطمئن شوید که همه سرویس‌­ها را خاموش کرده­‌اید، سپس با Find my iPhone شروع کنید. این امر از طریق رفتن به مسیر settings>iCloud>Find my iPhone امکان­‌پذیر است. اکنون کلمه عبور Apple ID خود را وارد کنید.

مرحله دوم: از iCloud از طریق settings>iCloud خارج شوید و sign out را در پائین صفحه پیدا کنید. برای ابزارهای دارای iOS 7، گزینه Delete Account را انتخاب کنید.

اگر داده­‌هایتان را به طور دستی پاک می­‌کنید بدون اینکه از iCloud خارج شوید، می­‌توانید محتوای iCloud را هم پاک کنید که قطعا نیازی به آن ندارید.

مرحله سوم: از سایر سرویس‌­ها خارج شوید و آن­‌ها را خاموش کنید مثل Apple ID و imessage. برای imessage به مسیر settings>messages>imessage بروید. برای Apple ID به مسیر settings>iTunes & App store رفته و روی آدرس ایمیل Apple ID ضربه زده و sign out کنید.

برای اطمینان بیشتر ممکن است بخواهید که به طور انحصاری از سرویس‌­های لینک شده دیگر و برنامه‌هایی از قبیل فیسبوک و توئیتر خارج شوید.

مرحله چهارم: فرایند پاک کردن را شروع کنید. به مسیر settings>General>Reset>Erase All content and settings بروید و انتخاب را تائید کنید.

مرحله پنجم: اگر شما وسیله خود را از طریق شماره سریالش ثبت کرده­‌اید، آن را از ساپورت پروفایل خود از طریق وارد شدن به Apple ID در supportprofile.apple.com خارج کنید.


ویندوز فون

ویندوز فون فقط پیشنهاد رمزگذاری را برای مشتریان تجاری می­‌دهد. آسان‌­ترین گزینه برای پاک کردن ویندوزفون 8 انجام ریست کارخانه است و سپس بارگیری داده­‌های بدل و زائد تا ردپای داده‌­های اصلی را جانویسی کند. 

مرحله اول: تنطیمات را از لیست برنامه­‌های اصلی باز کنید. گزینه About را پیدا کنید و سپس روی Reset Your phone تپ کنید.

مرحله دوم: عملیات را تائید کنید. سپس صبر کنید تا تلفن پاک شود.

مرحله سوم: تلفن را به PC وصل کنید و My computer را باز کنید. اگر از طریق Mac وصل می­‌شوید، برنامه ویندوز فون را دانلود کنید. تلفن را پیدا کنید که به صورت یک وسیله جداشدنی نشان داده می‌شود، آن را باز کنید.

مرحله چهارم: داده­‌های بدلی و زائد را به درون تلفن از طریق درگ کردن (کشیدن) از فولدر دیگر بفرستید. از عکس‌­ها و اسناد شخصی خود در اینجا استفاده نکنید، در عوض تلاش کنید از فایل­‌هایی استفاده کنید که هیچ­گونه اطلاعات قابل تشخیصی که اثری از شما باقی بگذارد نداشته باشد مثل فایل‌­های ویدئویی و یا موسیقی. سعی کنید تا جایی که امکان دارد تلفن را با داده‌­های بدلی پر کنید.

مرحله پنجم: تلفن را دوباره با روش یکسان مرحله اول ریست کنید. بارگیری داده‌­های زائد و بدلی را چند بار دیگر تکرار کنید تا مطمئن شوید که داده‌­های شما جانویسی شده­‌اند.

مرحله ششم: ریست نهایی را انجام دهید.

 
منبع


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: آموزش برنامه ها ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 14 اسفند 1393برچسب:, | 1:3 | نویسنده : علی حسینی |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.